O KLIPU
O klipu
3D Praha, 3D UFO, 3D králík a 3D Tata Bojs tvoří první oficiální český hudební 3D videoklip k písničce Homo Demo z alba Ležatá osmička. Natáčel se dva dny v druhé polovině července 2012 na střeše Nové budovy Národního muzea v Praze. Technika určená pro natáčení klipu ve 3D byla přivezena z Anglie a podílela se například na vzniku posledního snímku známého režiséra Ridleyho Scotta s názvem Prometheus. Produkci při tvorbě klipu zajistila nadnárodní produkční společnost Caviar (na letošním reklamním festivalu CANNES LIONS 2012 ohodnocena jako 4. nejlepší produkce na světě), režie klipu se ujal Šimon Šafránek, za kamerou stál Zbyněk Kunc.
Děj klipu
Klip představuje člověka jako pouhou zkušební (demo) verzi, která se po svém vzniku vyvinula díky levným materiálům na výrobu z primitivního, avšak čistého člověka, ve vzdělané, ale sebedestruktivní lidstvo ničící svojí planetu. Bůh proto již připravil nový model lidstva, který to zkusí znovu od začátku. „Demo lidé“ toto zjistí a vymyslí plán, jak se zachránit. Chtějí odletět ze Země pomocí vesmírného stroje. Nakonec ale místo sebe obětavě zachrání zvířata, která členové skupiny Tata Bojs převlečení do bílých overalů společně s ostatními odnášejí k nalodění. Scéna symbolizuje biblický příběh na Noemovu Archu. Lidé se tak zachovají jako homo-sapiens, tedy člověk moudrý, ale bohužel již příliš pozdě a jsou nahrazeni novým, snad lepším člověkem.
V klipu se objeví kromě členů skupiny i množství fanoušků Tata Bojs, kteří byli vybráni prostřednictvím Facebooku a kterým skupina chtěla touto neobvyklou formou poděkovat za přízeň.
O klipu řekli
Jiří Kolařík, produktový manager divize AV, Samsung Czech & Slovak
„Snahou společnosti Samsung je být vždy o krok napřed před ostatními nejen v oblasti techniky. Když se nám přibližně v polovině roku 2012 naskytla příležitost být formou partnerství u zrodu prvního českého 3D videoklipu a navíc právě se skupinou Tata Bojs, byla to pro nás jasná volba, protože inovace nás baví. Klip se povedl nad očekávání a já pevně věřím, že jej ocení nejen fanoušci skupiny Tata Bojs, ale také příznivci značky Samsung.“
Milan Cais, zpěvák-bubeník Tata Bojs
„O natáčení 3D klipu k naší písničce Homo Demo jsme si s režisérem Šimonem Šafránkem povídali krátce po vydání Ležaté osmičky už v roce 2011, ale finančně dost náročné natáčení se dalo do pohybu až teď, a to díky firmě Samsung a produkci Caviar. Kromě členů kapely a různých zvířátek se v klipu objeví i někteří naši fanoušci, kteří byli vybráni formou castingu na Facebooku a rádi bychom jim všem ještě jednou poděkovali za čas a vstřícnost při natáčení.“
Šimon Šafránek, režisér klipu
Byl to nezapomenutelný zážitek, a to z několika důvodů. Se správnou technologií může 3D znamenat skutečnou filmovou revoluci. U normálního natáčení totiž mám v kameře to, co vidím svýma očima. U 3D obraz s brýlemi ožívá, prostor nabývá nových dimenzí. Chtěli jsme si vyzkoušet tohle uvažování v prostoru, uchopit ho, aniž by nám byl jenom atrakce. Zároveň jsem měl možnost pracovat se skvělým týmem. Od Tata Bojs po Johanu Švarcovou a herce, které jsme vybírali z řad fanoušků přes Facebook, od kameramana Zbyňka Kunce přes producenta Honzu Strašíka až ke všem technikům.
Zbyněk Kunc, kameraman klipu
„Spolupráce se Šimonem Šafránkem je pro mě vždy velkou výtvarnou výzvou. Klip pro kapelu Tata Bojs, který jsme nasnímali stereoskopicky, tedy formou která umožňuje spatřit natočené scény nikoli v ploše, ale v celé jejich hloubce, takovou výzvou byl.“
Jan Strašík, výkonný producent společnosti Caviar
„Natáčení videoklipu pro Tata Bojs s technologíi 3D pro nás byla velká výzva. Klip jsme potřebovali dostat co nejblíže k mrakům, proto svou dispozicí nakonec vyhrála střecha Nové budovy Národního muzea.“
Michal Máka, marketingový manažer vydavatelství Supraphon a.s.
„Nové technologie a Tata Bojs, to je vždy na výbornou fungující spojení. Je skvělé, že se našel partner umožňující realizovat nadčasové a novátorské umělecké sny Tata Bojs“.
Veverka, hlodavec z čeledi veverkovitých
„O Tata Bojs jsem toho před tím moc neslyšela, takže když mě oslovili s možností zahrát si v prvním 3D klipu, trochu jsem váhala. Nakonec jsem ale sbalila svůj nejlepší ořech a šla do toho. Určitě toho nelituji, během natáčení jsem si našla i kámoše kance. Sice toho dvakrát moc nenamluví a má takový strnulý výraz, ale důležité přece je, co má uvnitř. Ale když už jsme u toho, tak zrovna třeba liška má podle mě v hlavě piliny. Jednou dokonce řekla Šimonovi (Šafránkovi, režisérovi klipu – pozn. redakce) ať se jde vycpat! Ale to už bych odbíhala. Prostě děkuju Tata Bojs za tenhle skvělý zážitek a přeju jim mnoho dalších 3D klipů, ať už je to cokoliv.“
Video Making of